Thursday, December 2, 2010

Jom Jadi Kaya!!

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Setiap tasbih, tahmid, tahlil, takbir dan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah sedekah. 
Cukuplah dengan dua rakaat solat Dhuha." 
(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad)

Solat Dhuha hukumnya sunat muakkad, sebab Rasulullah saw secara tetap dan berterusan melaksanakannya serta menyuruh para sahabat untuk menunaikannya. 

Mari kita tunaikan!

Menurut ustaz saya, waktu perlaksanaan solat Dhuha ini adalah sesudah matahari terbit hingga gelincir matahari sebelum masuk waktu Zohor (kira-kira jam 8-11 pagi).

Rasulullah saw bersabda:

"Bila pagi menjelang, maka tiap-tiap sendi pada tubuh manusia haruslah bersedekah. Maka setiap tasbih ialah sedekah, setiap tahmid ialah sedekah, setiap tahlil ialah sedekah, setiap takbir ialah sedekah dan menyeru kepada kebaikan serta mencegah kepada kemungkaran adalah sedekah. Dan semua itu dicukupkan dengan dua rakaat solat Dhuha." (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad)


Berdasarkan hadis ini, marilah kita bersedekah setiap hari atas semua sendi di tubuh kita. kalau saya tidak salah, menurut kajian sains berjumlah 360 sendi. Subhanallah! Allah swt sudah beri kita jalan mudah untuk beribadah. Hanya luangkan 10 minit untuk jadi kaya (^^,)

No comments:

Post a Comment