Thursday, December 16, 2010

10 Muharam (Hari Asyura)

Assalamualaikum..

Alhamdulillah. Perut kenyang makan bubur Asyura. dah 10 Muharam dah.. Subhanallah. Sangat laju masa berlalu. Sepanjang hari ni, saya senyum sepanjang hari. Sebab pertama hari ini ialah Hari Asyura bersamaan 10 Muharam 1432H. Sebab kedua ialah Malaysia berjaya mengalahkan pasukan Vietnam 2-0. Hehe! Alhamdulillah. Sebelah kaki sudah melangkah ke final piala Suzuki. 

Post kali ini adalah untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang kelebihan Hari Asyura..

  1. Terdapat 5 waktu sesuatu doa tidak akan ditolak. Hari tersebut ialah pada malam Jumaat, malam 10 Muharam, malam Nisfu Syaaban, malam Aidilfitri dan malam Aidiladha. (riwayat Bukhari dan Muslim) 
  2. Rasulullah SAW pernah ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Asyura. baginda bersabda. " Akan digantikan kejahatan-kejahatan pada tahun sebelumnya dengan kebaikan disebabkan puasanya itu." (riwayat Muslim)
  3. Satu amalan sunat yang dilakukan pada hari Asyura ialah menggembirakan keluarga atau saudara mara terdekat. Rasulullah bersabda. " Sesiapa yang melapangkan (menggembirakan) keluarganya pada hari Asyura, maka Allah SWT akan melapangkan rezekinya sepanjang tahun itu." (riwayat at-Tabrani dan al-Baihaqi) 
So, sahabat-sahabat sekalian, ni baru sedikit. sebenarnya banyak lagi kelebihan yang boleh kita dapat dalam hari Asyura ni. Banyak ganjaran yang Allah nak berikan kepada hambaNya iaitu kita. Kita je yang perlu berusaha untuk dapatkan ganjaran yang dijanjikan. Bak kata pepatah,

"Nak seribu daya.. Kalau tak nak, sudah.. tak boleh nak buat apa"
  

2 comments: