Wednesday, December 8, 2010

BEWARE!!! : Strategi Syaitan Untuk Menyesatkan Manusia

Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka menandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semua kecuali hamba-hamba Mu yang Mukhlis antara mereka." (al-Hijr:39-40)

Rasulullah SAW: Sesungguhnya syaitan mengalir dalam tubuh manusia melalui aliran darah

Menurut Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam Madarijus-Salihin, terdapat lima strategi yang akan iblis gunakan dalam kerja menyesatkan manusia. Jika strategi pertama tak berjaya, iblis akan gunakan strategi kedua. Begitulah seterusnya sehinggalah strategi kelima.

Pertama: Iblis akan menggoda manusia untuk melakukan syirik, menolak keyakinan kepada Tuhan, menolak ajaran nabi Muhammad SAW dan menolak kebenaran al-Quran. Kemudian iblis akan hembuskan keraguan terhadap agama. Manusia yang terpengaruh akan merasakan agama ini menyusahkan dan menjadikan penganutnya ke belakang, terbelenggu dan ketinggalan zaman. 

Kedua: Iblis akan membiar dan mendorong kita beragama. Iblis menggalakkan kita beramal tetapi dalam masa yang sama iblis akan menyelewengkan kefahaman kita sehingga kita berasa seolah-olah kita beragama dan beramal dengannya padahal kita sudah melencong dari agama Islam. Kita akan adakan perkara baru (bida'ah). Kita terlalu fanatik dalam beragama dan kita rasakan yang amalan kita akan mendapat pahala, padahal amalan tersebut ditolak sama sekali.

Ketiga: Saitan mengajak untuk melakukan dosa-dosa besar seperti berzina, minum arak, menilik nasib dan membunuh. Paling parah apabila nafsu kita sendiri yang mendorong kita melakukan dosa-dosa besar tersebut. Nauzubillah.. Syaitan akan gunakan pelbagai elemen seperti rakan-rakan, media cetak, media elektronik dan lain-lain.

Keempat: Syaitan menghasut kita untuk berani melakukan dosa-dosa kecil. Syaitan akan meniupkan rasa tidak rasa bersalah dalam diri kita untuk melakukan dosa-dosa kecil tersebut dengan tanggapan manusia tidak akan lari dari melakukan kesilapan. Bukankah kita boleh memohon ampun dengan beristighfar? Kita silap. Dosa kecil yang kita lakukan akan menjadi dosa besar. Kita langsung tak menyedari tompokan dosa yang menggunung itu. 

Kelima: Iblis mempengaruhi kita agar sibuk melakukan perkara-perkara yang harus sehingga melupakan perkara-perkara yang wajib (beribadah). Kita akan dilalaikan dengan tidur yang lama, makan yang banyak, berborak di kedai kopi dan berhibur dengan berlebihan.

Astaghfirullah.. semua strategi di atas saya dapat rasakan yang syaitan betul-betul gunakan atas diri saya. Saya bukan menulis untuk menunjuk-nunjuk, tapi untuk menyedarkan diri saya yang selalu alpa dengan nikmat dunia yang sementara ini.. Saya masih berusaha dalam berdakwah kepada diri sendiri kerana saya sedar yang saya masih belum cukup kuat untuk berdakwah kepada orang lain.  


No comments:

Post a Comment